Ekonomi

GSK ve Pfizer’ın RSV Aşısına ABD’de Talep Düşüyor

İlaç devleri GSK ve Pfizer’ın RSV aşılarının satışları ABD’de önemli bir düşüş yaşadı. Bu düşüş, düzenleyicilerin aşı için uygun yaş grubunu daraltma ve onu ömür boyu bir kez yapılan bir bağışıklama olarak sınıflandırma kararının ardından geldi. Bu karar, milyonlarca kişinin bu yıl aşıyı tekrar almasını engelledi.

Bağımsız eczacılar, geçen sonbahar sezonuna kıyasla talepte üçte ikiye varan bir düşüş olduğunu bildiriyor ve sağlık şirketi IQVIA’nın verileri bu gözlemleri destekliyor.

En çok satan ilaçlarının jenerik rekabeti ile karşı karşıya kalması öncesinde yeni ürün hatları oluşturmak için her iki şirketin de stratejilerinde kilit rol oynayan aşıların satışları düşüş yaşıyor. Özellikle Pfizer, aktivist yatırımcı baskıları ve COVID-19 ürünlerine olan talebin azalması gibi diğer zorluklarla da mücadele ediyor. Bu durum, önemli hisse senedi fiyatı düşüşlerine ve 5,5 milyar doları aşan maliyet kesintisi girişimlerine yol açtı.

Pfizer’ın RSV aşısı Abrysvo’nun 2023’teki hayal kırıklığı yaratan ilk performansına rağmen, CEO Albert Bourla bu yıl ABD pazarındaki beklentileri konusunda iyimser. Utah Üniversitesi’nden bir eczacılık uzmanı, RSV aşılarına olan düşük talebi, hükümetin Haziran ayında uygun alıcı havuzunu kısıtlama kararına bağlıyor.

Ancak GSK olumlu bir bakış açısını koruyor. Bir sözcü, 9 milyon Amerikalının Arexvy aşısı ile aşılandığını belirterek, şirketin hem ABD hem de küresel pazarlarda güçlü bir büyüme beklediğini ifade ediyor. Arexvy’nin zirve yılı satışlarının 3 milyar £ (3,92 milyar $) seviyesine ulaşmasını bekliyorlar.

Geçen yılın rakamlarına kıyasla, Eylül ayında haftalık yaklaşık 440.000 kişi aşılanırken, bu yılın Eylül ayında haftalık sadece yaklaşık 157.000 kişi aşı oldu. GSK pazar liderliğini koruyarak pazar payının çoğunluğunu elinde tutarken, Pfizer son haftalarda biraz ilerleme kaydetti.

ABD Hastalık Kontrol ve Önleme Merkezleri (CDC) artık RSV aşılarını 75 yaş ve üzeri yetişkinlere veya belirli sağlık sorunları olan 60-74 yaş arasındaki kişilere öneriyor. Bu, geçen yılki 60 yaş üstü herkese yönelik öneriden daha dar bir grup. Birleşmiş Milletler ve Kanada da aşıları sunmaya başladı; Birleşmiş Milletler, Pfizer’ın aşısını 75-79 yaş arasındakilere hedefliyor.

GSK yakın zamanda paylaştığı verilerde, Arexvy’nin üçüncü RSV sezonunda ciddi hastalıkları önlemede %43 etkili kaldığını gösterdi. Şirketin Arexvy’si 2023’te 1,2 milyar £ (1,57 milyar $) gelir elde etti ve bu yıl için hafif bir düşüş bekleniyor. Pfizer’ın Abrysvo’su ise 2023’te 890 milyon $ getirdi ve bu yıl %40’a yakın bir artışla 1,2 milyar $’a ulaşması öngörülüyor.

Mayıs ayında onaylanan Moderna’nın mResvia’sı, RSV aşı pazarına en son giren ürün oldu. Ancak geç onaylanması nedeniyle, en büyük eczanelerde varlık gösterme fırsatını kaçırdığı için GSK ve Pfizer’ın gerisinde kalması bekleniyor.

Bu makaleye Reuters katkıda bulunmuştur.

Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu